BIR på Spurvelundskolen

Børnene i Robotbyen på Spurvelundskolen.

BIR1På Spurvelundskolen er vi blandt de 15 udviklingsskoler i Odense, hvor vi i 2018 blev udvalgt til at deltage i Projektet "Børnene i Robotbyen" (BIR), dette fordi skolen i forvejen var langt i arbejdet med teknologiforståelse og teknologidannelse.
BIR er Odense Kommunes indsats for teknologiforståelse og teknologi for børn og unge i Odense. BIR skal fremme, at flere unge fastholder interesse for udvikling og uddannelse inden for STEM-fagene (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

På Spurvelundskolen arbejder eleverne allerede i 0.klasse med programmering og teknologiforståelse. Dette arbejde fortsættes og udvikles gennem hele deres skoleliv på Spurvelundskolen.

Vi anvender forskellige teknologier som fx Lego Mindstorms, Micro:bits, Blue-Bots og Scratch m.m., som en naturlig del af arbejdet med elevernes teknologiforståelse, men også fordi teknologierne bruges i understøttelse af den daglige undervisning og elevernes læring.
Vi har også indrettet et rum på skolen, hvor eleverne har mulighed for at forbyde sig et innovativt og kreativt miljø, hvor ingen på-forhånd-givne løsninger findes, men det hele afhænger af elevernes egne idéer og kreative energier.

På Spurvelundskolen vægter vi, at teknologien ikke rammesætter, men understøtter læringen gennem 21st century skills. Vi deltager i projekter som fx naturfagsmaraton og coding class. Formålet hermed er at eleverne lære, hvordan de arbejder med innovation og gør dem klar til at agere i den digitale verden. De får teknologierne mellem hænderne og kan sammen med de andre i klasse lære at knække koden til sproget bag teknologierne.

Anvendelse af teknologi på Spurvelundskolen skal være med til at engagere og motivere eleverne, så de er rustet til at gå fremtiden i møde.

BIR3

BIR 2BIR4BIR5